Mielott belekezdenel a videokeszitesbe, be kell szerezned
par programot. Szukseg van egy (vagy tobb)videoszerkeszto
programra, es codec-ekre.
Codec-ekbol ketfajta van: video es audio. Fontos, hogy olyat
valassz, ami aranylag elterjed. Ha specialis codec-et hasznalsz,
akkor illik a video melle csomagolni, hogy aki letoltotte
a videodat, meg is tudja nezni :)
Altalam ajanlott szoftverek:
Videoszerkeszto: |
Adobe Premiere |
|
Vegas Video |
Video codec: |
Divx |
|
Xvid |
Audio codec: |
Mpeg3 (mp3) |
|
Lame mp3 |
Kepszerkeszto: |
Adobe Photoshop |
|
Corel Draw |
Zenevago: |
Sound Forge |
Konvertalo: |
VirtualDub |
Demonezo: |
Geekplay |
|
|
Na beszereztuk a programokat, marha ugyesek vagyunk. Most
elmondok egy dolgot, ami lehet, hogy sok ember kedvet elveszi
az egesztol: jo video elkeszitesehez sok ido kell. Nagyon
sok. Azt lehet elfelejteni, hogy leulok a hetvegen es osszedobom
a muvimat. Ilyen nincs. A programokat meg kell tanulni kezelni,
tudni kell mikor hova kell nyulni, meg kell jegyezni az effektek
nevet, es vegig kell gondolni, hol lehetne hasznalni. Erdemes
atnezni a codec-eket is, esetleg utanuk olvasni.
Na lassuk, hogyan kezdjuk el.
Elso lepesben vegyuk le a Counter-Strike felbontasat 640*480-ra
(vagy kisebbre). Ez azert fontos, mert a videot abban a felbontasban
kell eloallitani, amennyiben a kepeket kiszedtuk, kulonben
kicsit csunya lesz. Azert is erdemes kis felbontasban dolgozni,
mert amikor kinyerjuk a kepeket, kevesebb helyet folgalnak
a vinyon, es gyorsabban gyarthatunk belole snitteket, mert
nem kell annyit szamolni tomoriteskor. Ha gondolod, akkor
elsimitast is bekapcsolhatsz, bar akkor a tavoli texturak
kicsit bugosak lesznek.
Na akkor vegyuk elo a demot, amibol dolgozni akarunk. Ha
nem rendelkezunk demoval, akkor toltsunk le valahonnan, vagy
vegyunk fel mi magunk. A demofelvetel parancsa: record fajlneve.
Ilyenkor a cstrike konyvtarban letrejon egy fajlneve.dem Ezt
vagy Geekplay-el nyitjuk vagy, meg vagy bemasoljuk a demot
a cstrike konyvtarba (ha mi vettuk fel akkor mar ott is van),
elinditjuk a Counter-Strike-ot, lehivjuk a konzolt, majd elinditjuk
onnan a demolejatszast (vagy viewdemo demoneve.dem vagy playdemo
demoneve.dem)
Bar kicsit bugos a viewdemo (neha erdekes nevek vannak, es
furan szamolja az idot), de erdemes ezt hasznalni, mert ebben
tudunk tekerni, lassitani, gyorsitan, etc. Remeljuk a kovetkezo
patch majd kijavitja ezeket a hibakat. Az elso restart elott
nem latjuk az embereket (HLTV-s demokban), ezt a cl_minmodels
0/1 paranccsal allithatjuk.
Ha sok egyedi beallitassal dolgozol, akkor erdemes ra csinalni
egy kulon config.cfg-t es azt exec-elni. En CPL konfiggal
jatszom, ezert csinaltam kulon video.cfg-t.
Figyeljetek ezekre a beallitasokra:
-net_graph 0
-hud_saytext 0
-crosshair 0
-console 1 (legyen bindelve is a konzol! pl: bind "q"
"toggleconsole")
Ha ezzel megvagy, kinezted a jelenetet is amit fel akarsz
venni, akkor mar csak annyi dolgod van, hogy lehivod a konzolt,
es beutod: startmovie fajlneve fpszam.
Fps 25 legyen ha valos ideju jeleneteket szeretnel, 50-75
kozott ha lassitani. Ha jol tudom, az emberek 24.97 fps-t
latnak folyamatos mozgasnak.
Tehat probald ki ezt: startmovie proba_videom1 25 es startmovie
proba_videom2 50. Fontos, hogy amig lent van a konzol, addig
nem csinal semmilyen kepet, vissza kell engedni. Ilyenkor
nagyon beszaggat a geped, nem kell megijedni, ez termeszetes.
Ha le akarod allitani a felvetelt, lehivod a konzolt (ilyenkor
felfuggeszti a felvetel) es beirod: endmovie.
Erdemes egy kicsit "rahagyni" a jelenetekre, azaz
elotte es utana is hagyj par masodpercet, hogy megfeleloen
tudd majd vagni.
Ha lassitani szeretnel valamit, akkor azt mar a demofelvetelkor
dontsd el es tobb fps-sel vedd ki a jelenetet. Utolag lehet
gyorsitani, de lassitani nem, mert nagyon csunya lesz. Sokan
kerdeztetek tolem, hogy miert, ezert irok egy gyors peldat.
1 kg kenyerbol tudsz csinalni felkilosat, de ket kilosat mar
nem :)
Lepjel ki a demobol es nezz be a Half-Life/Counter-Strike
konyvtarban. Ott van rengeteg *.bmp Ezekbol keszitjuk majd
a snitteket.
En snittek osszerakasara az Adobe Premieret hasznalom. Vegas
videobol csak nehany effektet es a feliratozo rendszeret hasznalom,
mert szerintem lassabban renderel, bar legalabb van benne
normalis preview.
Az elso kepet kapasbol torolhetjuk, mert abban benne van
a konzol, a tobbibol meg gyartsuk le a snittet (Az ilyen vagatlan
jelenetet nevezem snittnek. Annyi a lenyeg, hogy atkonvertaljuk
a bmp-ket avi-ba). Erdemes meghagyni mindent, mert csak a
vagasnal fog eldolni, hogy mire van szukseg es mire nincs.
A snitteket nagy bitrate-el kodoljuk el pl Divx-ben (kb 5000-es
rate), majd a vegen leronditjuk a minoseget. A snittek ala
ne tegyunk semmi zenet, csak csinaljuk belole hangnelkuli
jeleneteket.
Miutan osszegyult jo sok snitt, nincs mas dolgunk csak kivalasztani
a zenet, es szepen railleszteni a jeleneteket., azaz vagni.
Vagasnal lehet letrehozni "Matrix- es AWP-effektet"
szoval nagyon fontos resze a video keszitesnek. Erdemes minden
jelenetet megnezni exportalva, hatha mast latsz, mint amit
szeretnel.
Figyeljunk arra, hogy vannak sotet palyak (train, nuke, prodigy,
dust2 alagut. etc), ezekre huzzunk majd ra gammat es/vagy
brightness-t.
A zene kivalasztasanal figyeljetek arra, hogy sok olyan ember
is meg fogja nezni, aki esetleg nem a te egyeni stilusod szereti.
Valasz aranylag "kommerszebb" zenet, de azert ne
aldozd fel a stilusod :)
Figyelj arra, hogy lehetoseg szerint minden jelenet csucspontja
"utemre erkezzen", nagyon sokat javit az osszkepen.
Ha nincs idoben vege a zenenek, vagy nem az elejetol kezdve
akarod hasznalni, vagd meg egy zenevago programban. Erre tokeletesen
megfelel a Sound Forge.
Ha csinalsz introt (nagy divat "berepkedni" a palyakat),
figyelj arra, hogy ne legyen tul hosszu/unalmas. Erdemes par
film kezdeset megnezni, lehet beloluk jo otleteket meriteni,
bar kivitelezni eleg nehez :)
Feliratozashoz vagy a beepitett rendszereket hasznald, vagy
pl. Adobe Photoshop-ot, esetleg 3D Max-ot. Azert erdemes pont
Photoshopot hasznalni, mert a psd formatumot mind a ketto
progi ismeri, akar layerenket is lehet importalni egy adott
kepet. Figyelj arra a feliratoknal, hogy olvashato legyen
a szoveg (szin, betumeret, betutipus, etc)
Ha psd-t hasznalsz, akkor be kell huzni es atlatszova tenni
(transparency -> alpha channel)
Ha keszen mindent osszeraktal, mehet az exportalas. Itt mar
leveheted a bitratet (pl 3000-re divx-nel). Ha valamilyen
speci kodeket hasznaltal, kodold at valami emberibbre, aztan
publikald. Atkodolasra a Virtual Dub-ot hasznald, erdemes
divx+mp3 duot hasznalni, ez a legelterjedtebb.
Etnies, 2003.02.04
|