COUNTER-STRIKE VIDEO
 

Videokeszites alapok

 

 

Mielott belekezdenel a videokeszitesbe, be kell szerezned par programot. Szukseg van egy (vagy tobb)videoszerkeszto programra, es codec-ekre.

Codec-ekbol ketfajta van: video es audio. Fontos, hogy olyat valassz, ami aranylag elterjed. Ha specialis codec-et hasznalsz, akkor illik a video melle csomagolni, hogy aki letoltotte a videodat, meg is tudja nezni :)

Altalam ajanlott szoftverek:

Videoszerkeszto: Adobe Premiere
  Vegas Video
Video codec: Divx
  Xvid
Audio codec: Mpeg3 (mp3)
  Lame mp3
Kepszerkeszto: Adobe Photoshop
  Corel Draw
Zenevago: Sound Forge
Konvertalo: VirtualDub
Demonezo: Geekplay
   

Na beszereztuk a programokat, marha ugyesek vagyunk. Most elmondok egy dolgot, ami lehet, hogy sok ember kedvet elveszi az egesztol: jo video elkeszitesehez sok ido kell. Nagyon sok. Azt lehet elfelejteni, hogy leulok a hetvegen es osszedobom a muvimat. Ilyen nincs. A programokat meg kell tanulni kezelni, tudni kell mikor hova kell nyulni, meg kell jegyezni az effektek nevet, es vegig kell gondolni, hol lehetne hasznalni. Erdemes atnezni a codec-eket is, esetleg utanuk olvasni.

Na lassuk, hogyan kezdjuk el.
Elso lepesben vegyuk le a Counter-Strike felbontasat 640*480-ra (vagy kisebbre). Ez azert fontos, mert a videot abban a felbontasban kell eloallitani, amennyiben a kepeket kiszedtuk, kulonben kicsit csunya lesz. Azert is erdemes kis felbontasban dolgozni, mert amikor kinyerjuk a kepeket, kevesebb helyet folgalnak a vinyon, es gyorsabban gyarthatunk belole snitteket, mert nem kell annyit szamolni tomoriteskor. Ha gondolod, akkor elsimitast is bekapcsolhatsz, bar akkor a tavoli texturak kicsit bugosak lesznek.

Na akkor vegyuk elo a demot, amibol dolgozni akarunk. Ha nem rendelkezunk demoval, akkor toltsunk le valahonnan, vagy vegyunk fel mi magunk. A demofelvetel parancsa: record fajlneve. Ilyenkor a cstrike konyvtarban letrejon egy fajlneve.dem Ezt vagy Geekplay-el nyitjuk vagy, meg vagy bemasoljuk a demot a cstrike konyvtarba (ha mi vettuk fel akkor mar ott is van), elinditjuk a Counter-Strike-ot, lehivjuk a konzolt, majd elinditjuk onnan a demolejatszast (vagy viewdemo demoneve.dem vagy playdemo demoneve.dem)

Bar kicsit bugos a viewdemo (neha erdekes nevek vannak, es furan szamolja az idot), de erdemes ezt hasznalni, mert ebben tudunk tekerni, lassitani, gyorsitan, etc. Remeljuk a kovetkezo patch majd kijavitja ezeket a hibakat. Az elso restart elott nem latjuk az embereket (HLTV-s demokban), ezt a cl_minmodels 0/1 paranccsal allithatjuk.
Ha sok egyedi beallitassal dolgozol, akkor erdemes ra csinalni egy kulon config.cfg-t es azt exec-elni. En CPL konfiggal jatszom, ezert csinaltam kulon video.cfg-t.
Figyeljetek ezekre a beallitasokra:
-net_graph 0
-hud_saytext 0
-crosshair 0
-console 1 (legyen bindelve is a konzol! pl: bind "q" "toggleconsole")

Ha ezzel megvagy, kinezted a jelenetet is amit fel akarsz venni, akkor mar csak annyi dolgod van, hogy lehivod a konzolt, es beutod: startmovie fajlneve fpszam.
Fps 25 legyen ha valos ideju jeleneteket szeretnel, 50-75 kozott ha lassitani. Ha jol tudom, az emberek 24.97 fps-t latnak folyamatos mozgasnak.

Tehat probald ki ezt: startmovie proba_videom1 25 es startmovie proba_videom2 50. Fontos, hogy amig lent van a konzol, addig nem csinal semmilyen kepet, vissza kell engedni. Ilyenkor nagyon beszaggat a geped, nem kell megijedni, ez termeszetes. Ha le akarod allitani a felvetelt, lehivod a konzolt (ilyenkor felfuggeszti a felvetel) es beirod: endmovie.

Erdemes egy kicsit "rahagyni" a jelenetekre, azaz elotte es utana is hagyj par masodpercet, hogy megfeleloen tudd majd vagni.
Ha lassitani szeretnel valamit, akkor azt mar a demofelvetelkor dontsd el es tobb fps-sel vedd ki a jelenetet. Utolag lehet gyorsitani, de lassitani nem, mert nagyon csunya lesz. Sokan kerdeztetek tolem, hogy miert, ezert irok egy gyors peldat. 1 kg kenyerbol tudsz csinalni felkilosat, de ket kilosat mar nem :)


Lepjel ki a demobol es nezz be a Half-Life/Counter-Strike konyvtarban. Ott van rengeteg *.bmp Ezekbol keszitjuk majd a snitteket.
En snittek osszerakasara az Adobe Premieret hasznalom. Vegas videobol csak nehany effektet es a feliratozo rendszeret hasznalom, mert szerintem lassabban renderel, bar legalabb van benne normalis preview.

Az elso kepet kapasbol torolhetjuk, mert abban benne van a konzol, a tobbibol meg gyartsuk le a snittet (Az ilyen vagatlan jelenetet nevezem snittnek. Annyi a lenyeg, hogy atkonvertaljuk a bmp-ket avi-ba). Erdemes meghagyni mindent, mert csak a vagasnal fog eldolni, hogy mire van szukseg es mire nincs. A snitteket nagy bitrate-el kodoljuk el pl Divx-ben (kb 5000-es rate), majd a vegen leronditjuk a minoseget. A snittek ala ne tegyunk semmi zenet, csak csinaljuk belole hangnelkuli jeleneteket.

Miutan osszegyult jo sok snitt, nincs mas dolgunk csak kivalasztani a zenet, es szepen railleszteni a jeleneteket., azaz vagni.
Vagasnal lehet letrehozni "Matrix- es AWP-effektet" szoval nagyon fontos resze a video keszitesnek. Erdemes minden jelenetet megnezni exportalva, hatha mast latsz, mint amit szeretnel.
Figyeljunk arra, hogy vannak sotet palyak (train, nuke, prodigy, dust2 alagut. etc), ezekre huzzunk majd ra gammat es/vagy brightness-t.
A zene kivalasztasanal figyeljetek arra, hogy sok olyan ember is meg fogja nezni, aki esetleg nem a te egyeni stilusod szereti. Valasz aranylag "kommerszebb" zenet, de azert ne aldozd fel a stilusod :)
Figyelj arra, hogy lehetoseg szerint minden jelenet csucspontja "utemre erkezzen", nagyon sokat javit az osszkepen.
Ha nincs idoben vege a zenenek, vagy nem az elejetol kezdve akarod hasznalni, vagd meg egy zenevago programban. Erre tokeletesen megfelel a Sound Forge.

Ha csinalsz introt (nagy divat "berepkedni" a palyakat), figyelj arra, hogy ne legyen tul hosszu/unalmas. Erdemes par film kezdeset megnezni, lehet beloluk jo otleteket meriteni, bar kivitelezni eleg nehez :)

Feliratozashoz vagy a beepitett rendszereket hasznald, vagy pl. Adobe Photoshop-ot, esetleg 3D Max-ot. Azert erdemes pont Photoshopot hasznalni, mert a psd formatumot mind a ketto progi ismeri, akar layerenket is lehet importalni egy adott kepet. Figyelj arra a feliratoknal, hogy olvashato legyen a szoveg (szin, betumeret, betutipus, etc)
Ha psd-t hasznalsz, akkor be kell huzni es atlatszova tenni (transparency -> alpha channel)

Ha keszen mindent osszeraktal, mehet az exportalas. Itt mar leveheted a bitratet (pl 3000-re divx-nel). Ha valamilyen speci kodeket hasznaltal, kodold at valami emberibbre, aztan publikald. Atkodolasra a Virtual Dub-ot hasznald, erdemes divx+mp3 duot hasznalni, ez a legelterjedtebb.

Etnies, 2003.02.04

 

 

nyomtatható verzió
Copyright (C) 2003